Rozwój umiejętności rozwojowych dziecka od 4. do 36. miesiąca życia PDF Drukuj Email

 

Kochani Rodzice !

Każde dziecko, które przejawia zakłócenia rozwoju musi być poddane oddziaływaniom terapeutycznym.

 

4-5 miesiąc życia

Dziecko:

  • reaguje mimiką na twarz dorosłego
  • uśmiecha się na widok drugiej osoby
  • wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych
  • zatrzymuje ruchy na głośny dźwięk
  • ogląda grzechotkę
  • słucha dźwięki wydawane przez grzechotkę
  • bawi się palcami
  • wyciąga rączki po przedmiot
  • interesuje się przedmiotami na stole
  • poszukuje źródła dźwięków
  • wyraża niepokój, gdy matka dłuższy czas się nim nie zajmuje
  • czuje strach przed obcymi osobami
  • płacząc informuje o swoich doznaniach
  • wokalizuje samogłoski i prymarne spółgłoski
  • podczas noszenia na ręka utrzymuje sztywno główkę

 

6-7. miesiąc życia

Dziecko:

  • ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi
  • spogląda za przedmiotem który spadł ze stołu
  • ocenia odległości, w jakiej znajdują się przedmioty
  • prowadzi „dialog” z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte
  • gaworzy samonaśladowczo
  • obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
  • samodzielnie siedzi
  • boi się nieznanych osób i negatywnie reaguje na nieobecność matki/opiekuna

 

8-9. miesiąc życia

Dziecko:

  • używa chwytu pesetowego
  • poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
  • śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
  • przyciąga przedmiot, który można dosięgnąć, zmieniając położenie ciała
  • wykorzystuje w komunikacji gest wskazywania palcem
  • utrzymuje z dorosłym wspólnego pola uwagi
  • wyciąga  ręce do znanych osób
  • naśladuje czynności dorosłego
  • rozumie emocjonalne wypowiedzi dorosłego
  • gaworzy lub płacze by zwrócić uwagę dorosłego
  • interesuje się nowymi zabawkami
  • przestaje płakać na skutek zainteresowania zabawką, czynnością lub dźwiękiem
  • samodzielnie siada z pozycji leżącej
  • samodzielnie stoi

 

10-11 miesiąc życia

Dziecko:

  • odwraca kartki książeczki, ogląda i pokazuje obrazki
  • wyjmuje klocki z pudełka
  • dotyka palcem wskazującym szczegółów zabawek
  • zamyka pudełka
  • porusza  się w rytm muzyki
  • wypowiada  pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych
  • podejmuje zabawy z dorosłym typu „a kuku”, „sroczka kaszkę ważyła”
  • odnajduje ukryte przedmioty
  • wskazuje osoby, przedmioty i obrazki
  • naśladuje ruchy dorosłego (karmienie, czesanie)
  • naśladuje gesty (pa pa, kosi kosi, nie, tak , nu nu)
  • rozumie przekazy mimiczne
  • rozpoznaje wyrażenia dźwiękonaśladowcze
  • rozumie proste słowa głównie o zabarwieniu emocjonalnym
  • poszukuje pocieszenia u dorosłego np. gdy się przewróci
  • reaguje na własne imię
  • podnosi się z klęku lub raczkowania
  • chodzi prowadzone za dwie rączki

 

12 miesiąc życia

Dziecko:

  • pokazuje obrazki w książce
  • kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi (kredki, ołówek, pisak, łyżka, grzebień)
  • pociąga  za sznurek by przyciągnąć przedmiot
  • wkłada małe przedmioty do dużych
  • rozumie polecenia poparte gestem
  • wypowiada kilka wyrazów
  • rozumie wyrażenia dźwiękonaśladowcze
  • rozumie niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
  • reaguje wstydem w obecności obcych
  • rozumienie funkcję przedmiotu (podejmuje próby czesania się , telefonowania, karmienia dorosłego)
  • naśladuje mimikę
  • próbuje samodzielnie chodzić
  • zaczyna wykazywać początki dominacji stronnej (dominacja ręki)


13-16 miesiąc życia

Dziecko:

  • powtarza słowa i sylaby otwarte wypowiadane przez dorosłego
  • słowem lub gestem wyraża przeczenie i negację
  • nazywa czynności
  • kopie piłkę
  • podejmuje próby rysowania
  • pije z kubka
  • próbuje posługiwać się łyżką lub widelcem
  • wkłada  klocki w otwór w deseczce
  • buduje wieżę z dwóch klocków
  • aktywnie reaguje na pieszczoty
  • używa gestykulacji do przekazania znaczeń
  • samodzielnie chodzi
  • umie wykonać przysiad

 

17-20 miesiąc życia

Dziecko:

  • podejmuje próby „grania” na instrumentach
  • wyraża  zainteresowanie rówieśnikami
  • rzuca piłką
  • wchodzi po schodach (krokiem dostawnym)
  • buduje wieżę z 4-5 klocków
  • powtarza proste sekwencje ruchów dorosłego
  • naśladuje użycie narzędzi
  • identyfikuje i różnicuje słowa i melodię piosenek
  • rozwija słownictwo
  • rozumie proste zdania (polecenia i zakazy)
  • reaguje negatywnie na rozstanie z matką/opiekunem
  • wspina się
  • biega
  • próbuje samodzielnie myć zęby

 

24 miesiąc życia

Dziecko:

  • umieszcza  klocki w otworach zróżnicowanych kształtem
  • umieszcza klocki  w otworach zróżnicowanych wielkością
  • buduje szeregi i wieżę  z klocków
  • dobiera części obrazka do całości (np. głów zwierzątek do korpusów)
  • dobiera identyczne obrazki
  • dobiera pary zabawek (zabawka do zabawki)
  • dobiera  obrazek do zabawki
  • łączy w wypowiedziach dwa wyrazy, początki fleksji
  • naśladuje prozodię dorosłych
  • naśladuje wzory zbudowane z czterech prostokątów (szereg i okienko)
  • próbuje samodzielnie się rozbierać
  • próbuje jeździć na trójkołowym rowerku
  • odkręca pokrywki
  • buduje wieżę z 6 klocków
  • podskakuje
  • zaczyna wchodzić w interakcje z rówieśnikami
  • spełnia polecenia – połóż, podaj, przynieś
  • zaczyna pojmować odrębność własnej osoby

 

30 miesiąc życia

Dziecko:

  • układa  figury w konturach
  • układa obrazki w konturach
  • po pokazaniu obrazka poszukuje i wskazuje go na ilustracji
  • składa obrazek z 3 części
  • klasyfikuje klocki wg barwy
  • klasyfikuje klocki wg wielkości
  • klasyfikuje klocki wg kształtu
  • naśladuje działanie osób dorosłych
  • stabilizuje dominację ręki
  • rozwija swój system fonetyczno-fonologiczny (w mowie brak jedynie głosek dziąsłowych)
  • wypowiada zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • tworzy i nazywa kategorie  (tworzenie klas)
  • bawi się tematycznie
  • respektuje reguły wyrażone przez dorosłego
  • sprawnie chodzi i biega
  • posługuje się łyżką i kubkiem
  • rysuje po demonstracji linię poziomą i pionową

 

36 miesiąc życia

Dziecko:

  • buduje wieżę z 8 elementów
  • klasyfikuje klocki wg kształtu i wielkości (bez względu na kolor)
  • klasyfikuje przedmioty na obrazkach wg kryterium użycia
  • naśladuje sekwencje
  • rysuje po demonstracji krzyżyk i koło
  • przyswaja społeczne reguły językowe
  • wykonuje podstawowe czynności higieniczne
  • podejmuje zabawy tematyczne z rówieśnikami
  • wkłada i zdejmuje ubrania
  • rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
  • jeździ na trójkołowym rowerku
  • trzyma przedmioty w czasie chodzenia
  • posługuje się widelcem

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia

  Joomla 1.5 free themes, business hosting service.