Kiedy do okulisty

Z badań wynika, że schorzenia narządu wzorku są jednym z najczęstszych zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym. Niestety wzrok u dzieci, zwłaszcza tych młodszych sprawdzany jest zbyt rzadko, najczęściej  do okulisty trafiają dopiero dzieci podejmujące naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej.

 

Wczesne przeprowadzenie odpowiednich badań jest niezwykle ważne. Niezdiagnozowane oraz nieskorygowane wady i choroby oczu powodują
u dzieci wiele trudności szczególnie w czytaniu i  pisaniu.

Wpływają one również na zachowanie i samopoczucie dziecka (zmęczenie, rozdrażnienie, niechęć do uczenia się).

 

Aby uchronić dziecko przed problemami gorąco Państwa zachęcamy do regularnych,  kontrolnych wizyt u lekarza okulisty. Okulista to specjalista, który zajmuje się leczeniem chorób oczu, korygowaniem wad wzroku oraz doborem okularów.

 

Zaobserwowanie u dziecka jednego lub kilku z przedstawionych poniżej (dla poszczególnych grup wiekowych) objawów wymaga natychmiastowej konsultacji z lekarzem specjalistą (okulistą).

 

 

DZIECKO W WIEKU NOWORODKOWYM  (1 miesiąc życia)

 

Dziecko:

- ma różnej wielkości gałki oczne

- ma ropiejące oczka, lub zamiast łez pojawia się inna wydzielina

- po skończonym miesiącu życia nie patrzy na twarze rodziców

- ma zaczerwienione lub  łzawiące oczy

- rzadko lub niechętnie otwiera oczy, często ma je zamknięte

- często trze oczy piąstkami (nie jest to oznaka senności)

- ma wyraźnie jedną lub obie opadające powieki

- ma opuchnięte powieki

 

 

Do okulisty  należy udać się również jeśli w rodzinie występowały takie choroby jak zaćma i jaskra wrodzona, siatkówczak.

 

Ważne:

Oceniając funkcje wzrokowe u wcześniaków należy brać pod uwagę tzw. wiek skorygowany – czyli wiek dziecka liczymy od planowanej daty porodu.

 

 

DZIECKO W WIEKU NIEMOWLĘCYM

(1-3 miesiąc życia)

Dziecko:

- nie patrzy na twarze osób przebywających w jego otoczeniu

- nie skupia wzroku na twarzy rodzica

- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

- nie reaguje na swoje odbicie

- jest nadwrażliwe na światło, mruży oczy, zamyka je, zaciska silnie powieki

- nie chwyta i nie interesuje się  zabawkami

- często zezuje lub oczy poruszają się niezależnie od siebie, drgają w poziomie, w pionie lub naprzemiennie

 

(3-5 miesiąc życia)

Dziecko:

- nie skupia wzroku na osobach

- nie skupia wzroku na zabawkach

- nie wyciąga ręki w kierunku zabawki

- nie chwyta zabawek

- nie reaguje na swoje odbicie w lustrze

- nietypowo się zachowuje np. kiwa się, przechyla, odgina  głowę do tyłu,

 

(5-7 miesiąc życia)

 

Dziecko:

- nie interesuje się zabawkami

- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rodzicami

- nie reaguje uśmiechem na uśmiech

- nie interesuje się mimiką twarzy dorosłego

- preferuje jedno oko

- słabo porusza głową

 

(7-12 miesiąc życia)

 

Dziecko:

- nie interesuje się nowymi zabawkami

- nie jest zaciekawione małymi przedmiotami np. piłeczką, guzikiem,

- nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych od siebie

- nie podejmuje wysiłku dotarcia do zabawek położonych daleko od siebie

- nie obserwuje domowników

- słabo rozwija się pod względem motorycznym

- ma opóźnioną lub zaburzoną koordynacje ruchów głowy i oczu

 

DZIECKO W OKRESIE ŻŁOBKOWYM

 

(13-18 miesiąc życia)

 

Dziecko:

- nie wykazuje zainteresowania książeczkami, obrazkami

- nie podejmuje prób bazgrania (rysowania)

- nie porusza się w stronę osób ani zabawek

 

(1,5 – 3 rok życia)

Dziecko:

- nie wykonuje ruchów śledzących oczu

- nie interesuje się otaczającym go światem

- podczas chodzenia często potyka się o meble, zabawki, progi

- niechętnie przemieszcza się z jednego pomieszczenia do drugiego

 

DZIECKO W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM

(Od 3 – 5 roku życia)

Dziecko:

- z trudnością różnicuje figury, kształty, kolory, wielkości

- nie widzi szczegółów na obrazkach

- ma trudności w nazywaniu kolorów

- nie naturalnie układa głowę np. przekrzywia ja w bok podczas oglądania telewizji lub czytania książki

- mruży oczy lub marszczy twarz  podczas obserwacji przedmiotów z dalekiej odległości

- ma trudności z łapaniem, kopaniem, rzucaniem piłki

- ma trudności w schodzeniu i chodzeniu po schodach

- ma niską sprawność manualną tzn. słabo posługuje się ołówkiem, kredką, łyżką

- często miewa bóle głowy, pieką go lub swędzą oczy

- sygnalizuje, że obraz ma rozmazany lub, że widzi podwójnie

 

 

 

DZIECKO W OKRESIE WCZESNOSZKOLNYM

 

(Od 5 do 8 roku życia)

Dziecko:

- myli cyfry i litery

- podczas czytania opuszcza litery w wyrazach, wyrazy w zdaniach

- nie widzi liter, cyfr z odległości kilku metrów

- źle widzi z bliskiej lub z dalekiej odległości

- podczas czytania, pisania trzyma głowę zbyt blisko lub zbyt daleko tekstu

- mruży oczy

- podczas pisania w zeszycie lub przepisywania z tablicy zasłania lub zamyka jedno oko

- ma trudności w pisaniu w liniaturze

 

 

 

 

 

Bibliografia





Joomla 1.5 free themes, business hosting service.